Strategické dokumenty
Plán udržitelné městské mobility / Generel dopravy

Analýza stávajícího stavu dopravních systému
Dopravní průzkumy a měření
SWOT analýza
Dopravní model
Modely hluku a rozptylu
Formulace Vize a strategie
Příprava opatření a akčního plánu
Projednání s vedením města i veřejností
Doporučená délka zpracování
1-2 roky
Doporučené využití
Města od cca 10 tisíc obyvatel
Nezbytné pro města nad 40 tisíc obyvatel
Generel cyklistické dopravy
Analýza stávající cyklistické infrastruktury
Inspekce stávajících tras a dopravní měření
SWOT analýza
Návrh na doplnění cyklistických tras
Projednání s vedením města a veřejností
Spolupráce s národním a krajským cyklokoordinátorem
Digitalizace výstupů do národního portálu
Doporučená délka zpracování
8-12 měsíců
Doporučené využití
ORP, okresní a krajská města či regiony
Generel bezbariérovosti
Identifikace významných pěších vazeb a koridorů
Bezpečnostní inspekce a inspekce bezbariérovosti pro identifikované trasy a kritické body
Identifikace dopravně-bezpečnostních deficitů a problému s bariérovosti, vč. návrhů na odstranění
GIS databáze identifikovaných problémů
Návrh na doplnění cyklistických tras
Projednání s vedením města a veřejností
Doporučená délka zpracování
8-12 měsíců
Doporučené využití
Obce jakékoliv velikosti (menší obce i větší města)
Generel dobíjecí infrastruktury

Východiska
Definice stakeholderů
Územní analýza
Predikce rozvoje elektromobility pro dané území
Energeticko-ekonomické posouzení
Návrh rozmístění dobíjecích stanic
Obchodní model
Akční plán, harmonogram
Rozpočet
Doporučená délka zpracování
6-12 měsíců
Doporučené využití
Obce, města, kraje
Strategie parkování
Může zahrnovat analýzu a digitalizaci parkování (mělo by se však jednat o oddělený projekt)
Vytvoření pracovní skupiny pro parkování
Identifikace klíčových témat pro město v rámci parkování
Analýza a popis stávajícího stavu a slabých míst
Návrh nového systému v plném kontextu (dopravně-urbanistický, vč. dopravního značení a případné zonace, ekonomický, legislativní, technologický a komunikační kontext)
Tvorba dokumentu, který kompletně definuje všechny nutné kroky pro rozvoj systému
Projednání s vedením města a veřejností
Doporučená délka zpracování
12 měsíců
Doporučené využití
Města od cca 10 tisíc obyvatel
Plán dopravní obslužnosti
Dle zákonu 194/2010 Sb. Zákon o veřejných službách v přepravě cestujících, §5
Plán se připravuje na 5 let
Rozsah a obsah je v souladu s výše uvedeným zákonem, vč. doplňujících otázek, které dané město řeší
Doporučená délka zpracování
4-12 měsíců
Doporučené využití
Města, kraje – obecně pro města zajišťující dopravní obsluhu (tj. mající vlastní městskou hromadnou dopravu)
Odborné studie
Dopravně-inženýrská studie
Závisí významně na konkrétním projektu
Standardně obsahuje dopravní průzkumy, potenciálně také mikroskopický dopravní model
Zhodnocení dopadu nové stavby (liniové dopravní nebo nové výstavby obchodního domu aj.)
Projednání s obcí a veřejností
Doporučená délka zpracování
Liší se dle rozsahu, standardně několik měsíců
Doporučené využití
Investor dané stavby, případně pro města jako verifikace předpokládaných dopadů
Studie proveditelnosti
Obsah významně závisí na konkrétním projektu
Může být zaměřeno na prověření konkrétní technologie či služby, systémové či stavební úpravy ve městě či části města nebo areálu
Cíle a struktura projektu závisí na dohodě s objednatelem
Příklady: studie dobíjecích bodů pro elektromobilitu, studie elektrobusů (tj. elektrifikace linky či linek), zavedení nového odbavovacího systému atd.
Doporučená délka zpracování
4-12 měsíců
Doporučené využití
Investor, případně města či vyšší správní celky jako verifikace předpokládaných dopadů
Expertní měření
Křižovatkové průzkumy
Libovolný počet křižovatek (vliv na cenu)
Pomocí kamerového záznamu a umělé inteligence jsou zaznamenány všechny průjezdy křižovatkou a rozděleny do kategorií
Jsou vytvořeny zátěžové diagramy, tzv. pentlogramy
Je možné doplnit také o kapacitní výpočty (rezerva kapacity, ÚKD, …)
Doporučená délka zpracování
2-6 měsíců
Doporučené využití
Města
Investoři
Vlastníci pozemku
Zpracovatelé nadřazené strategie/studie
Směrový průzkum
Libovolný počet měřicích bodů (vliv na cenu)
Minimálně na vjezdech a výjezdech z města/oblasti, případně doplnění vnitřních bodů měření
Záznam SPZ (posléze anonymizovaný) pro párování průjezdů
Znázornění (grafické a maticové) počtu průjezdů skrz území pro různé kategorie vozidel a různé časy průjezdů (filtrace tranzitní dopravy)
Doporučená délka zpracování
3-6 měsíců
Doporučené využití
Města
Investoři
Vlastníci pozemku
Zpracovatelé nadřazené strategie/studie
Radarová měření
Libovolný počet měřicích bodů (vliv na cenu)
Profilová měření (vždy současně dva směry)
Měření počtu průjezdů, kategorie vozidel dle jejich délky, rychlost průjezdu
Možnost dlouhodobého měření (standardně jeden týden, nebo i déle)
Možné určit variaci dopravy (i týdenní) i ve zhoršených podmínkách viditelnosti
Například na nebezpečném úseku či v okolí škol a školek kvůli rychlostem, či dlouhodobáverifikace variace a počtu
Doporučená délka zpracování
1-3 měsíce
Doporučené využití
Města
Investoři
Vlastníci pozemku
Zpracovatelé nadřazené strategie/studie
Průzkum parkování
Konkrétní lokality či celá města (veřejně dostupné uliční úseky)
V několika časových profilech v průběhu několika dní (párování pomocí SPZ)
Oddělené plochy s kontinuálním záznamem vjezdu a výjezdu
Možno určit: dlouhodobě odstavená vozidla, obrátkovost, naplněnost v průběhu času, …
Nezbytný podklad pro zavádění změn v systému parkování (rozšíření zpoplatnění aj.)
Doporučená délka zpracování
2-6 měsíců
Doporučené využití
Města
Investoři
Vlastníci pozemku
Zpracovatelé nadřazené strategie/studie
Průzkum veřejné hromadné dopravy
Linkové (záznam výstupů a nástupů ve vozidlech) či zastávkové (záznam výstupů a nástupů na zastávkách) dle potřeby (možná je i kombinace)
Vhodné pro studie, strategie a plány (plány dopravní obslužnosti) pro veřejnou hromadnou dopravu. Dále pro dílčí průzkumy a plánované změny/úpravy linek či verifikaci stávajícího stavu aj.
Doporučená délka zpracování
2-6 měsíců
Doporučené využití
Města
Dopravci
Zpracovatelé nadřazené strategie/studie
GIS v dopravě
Zpracování prostorových dat o obyvatelích

Analýza dat ze SLDB či dat z městské matriky
Analýza koncentrace obyvatel v území či dostupnosti území různými módy dopravy
Vážené teplotní mapy území
Vhodné pro dílčí urbanistické i dopravní studie, studie pro dopravu v klidu, studie obslužnosti území aj.
Doporučená délka zpracování
1-3 měsíce
Doporučené využití
Města
Dopravci
Investoři
Data o infrastruktuře a zástavbě

Analýza dat z městského pasportu komunikací či veřejně dostupných dat
Přehledové mapy o území zahrnující zástavbu, infrastrukturu či další klíčové prvky veřejného prostoru
Vhodné jako dílčí podklady pro další studie
Doporučená délka zpracování
1-3 měsíce
Doporučené využití
Města
Dopravci
Investoři
Prostorová analýza

Využití podrobných dat z městských pasportů či veřejně dostupná data
Analýza dostupnosti území, izochrony, statistická data přiřazená k infrastruktuře či zástavbě nebo teplotní mapa, párování dat z registru vozidel či další data párovaná k datům z RÚIAN, atd.
Podklady pro další studie či strategie
Doporučená délka zpracování
2-4 měsíce
Doporučené využití
Města
Dopravci
Investoři
Data mobilních operátorů
Analýza, vizualizace a interpretace dat mobilních operátorů
Možné analyzovat dojížďku a vyjížďku obyvatel za různými účely
Kombinace a srovnání s daty ze SLDB 2021
Doporučená délka zpracování
2-4 měsíce
Doporučené využití
Města
Dopravci
Investoři
Pasportizace parkovacích stání

Kompletní digitalizace veřejných parkovacích stání (případně soukromých dostupných)
Doplnění specifických informací (vyhrazená stání, dopravní značení, povrch, stav,vlastnictví, …)
Základní podklad pro další urbanistické studie a koncepce parkování či změny v systému parkování.
Poskytuje základní územní přehled o nabídce. Umožňuje další prostorovou analýzu
Doporučená délka zpracování
4-8 měsíců
Doporučené využití
Města
Modelování dopravy
Mikroskopický dopravní model
Systém několika křižovatek, menší komplexní území, komplikovaná křižovatka, specifický terén či kombinace různých dopravních módů
Standardně pro ranní či odpolední dopravní špičku
PTV Vissim, AIMSUN, SUMO
Zjištění tvorby front, rozdíly cestovní doby mezi různými body, doba zdržení, ÚKD, kapacita křižovatek, …
Grafické vizualizace a animace, rozdílové diagramy, křižovatkové pentlogramy a další výstupy vhodné pro komunikaci se stakeholdery a veřejností
Doporučená délka zpracování
3-6 měsíců
Doporučené využití
Města
Investoři
Makroskopický dopravní model
Unimodální (pouze např. silniční dopravy) či multimodální (silniční doprava, cyklistická doprava, veřejná doprava, pěší) modely celého města nebo většího územního celu
PTV Visum, AIMSUN
Zhodnocení dopadu realizace rozvojových aktivit (nová rezidentní oblast, nový obchodní dům, …) a změny v infrastruktuře (realizace obchvatu, doplnění infrastruktury, uzavírky, …)
Rozdílové diagramy a další výstupy vhodné pro komunikaci se stakeholdery a veřejností
Doporučená délka zpracování
6-18 měsíců
Doporučené využití
Města, kraje
Investoři
Bezpečnost dopravy
Bezpečnostní inspekce
Prováděno § 7a a přílohy č. 11 vyhlášky č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích a podle platné Metodiky provádění pro bezpečnostní inspekce pozemních komunikací vydané Ministerstvem dopravy
Kvalifikovaní auditoři bezpečnosti pozemních komunikací pověření MD ČR
Posouzení části komunikace, základního systému komunikací ve městě či libovolného rozsahu
Doporučená délka zpracování
2-6 měsíců
Doporučené využití
Města, kraje
Investoři
Zpracovatelé projektové dokumentace
Audit bezpečnosti pozemních komunikací
Prováděno § 7a a přílohy č. 11 vyhlášky č. 104/1997 Sb., kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích a podle platné Metodiky provádění pro audit bezpečnosti pozemních komunikací a Metodiky provádění pro bezpečnostní inspekce pozemních komunikací vydané Ministerstvem dopravy
Kvalifikovaní auditoři bezpečnosti pozemních komunikací pověření MD ČR
Posouzení projektové dokumentace či jiných stupňů projektového záměru a zpracování auditu bezpečnosti pozemních komunikací v jakémkoliv stupni
Doporučená délka zpracování
1-3 měsíce
Doporučené využití
Města, kraje
Investoři
Zpracovatelé projektové dokumentace
Analýza nehodovosti
Analýza nehodovosti celého území či konkrétních uzlů/úseků
Výpočet relativní nehodovosti, zhodnocení nehod, které v dané oblasti nastávají
Prostorová analýza nehod, vyhodnocení nehodovosti dílčích lokalit
Srovnání historického vývoje nehodovosti
Doporučená délka zpracování
2-6 měsíců
Doporučené využití
Města, kraje
Investoři
Zpracovatelé projektové dokumentace
Bezpečná cesta do škol
Zhodnocení jedné nebo více škol (možné je souhrnně i celé město)
Součástí může být také plán mobility pro školy
Bezpečnostní inspekce v okolí školy a tras do školy
Dopravně-inženýrské měření (vč. např. rychlostí průjezdů)
Zhodnocení stávajícího stavu a návrh na úpravy
Doporučená délka zpracování
6-12 měsíců
Doporučené využití
Města, kraje
Školy
Konzultační služby
Konzultační služby
Posudky či odborná oponentura na existující či probíhající dokumenty
Konzultace pro přípravu technické dokumentace pro VŘ
Spolupráce skrze rámcovou smlouvu (kombinace různých činností a konzultací)
Poradenství v dopravě
Doporučená délka zpracování
Individuální
Doporučené využití
Města, kraje
Instituce (univerzity, větší společnosti, …)
Dopravci
Investoři
…